2015-03-30

Pośrednik okiem socjologa

Z okazji Dnia Pośrednika o naszej profesji rozmawiamy z socjologiem, Dominikiem Owczarkiem.
 

Dlaczego profesja pośrednika nieruchomości, doceniana na zachodzie Europy, cieszy się w Polsce niezbyt dobrymi konotacjami?
 

W Polsce w dalszym ciągu mamy niski poziom zaufania społecznego, co wyraża się także w małym zaufaniu do niektórych profesji. Może być to związane z faktem, że w naszym codziennym życiu często jesteśmy zarzucani różnymi ofertami sprzedaży produktu lub usługi czy wygranej nagrody, a w mediach słyszymy o licznych przypadkach nadużyć. Niełatwo w takim kontekście zbudować  pozytywny wizerunek pośrednika nieruchomości. Często są oni postrzegani stereotypowo, a niektóre osoby mogą mieć pewne uprzedzenia. Innym czynnikiem może być fakt, że w dalszym ciągu w Polsce wiele osób stara się minimalizować wszelkie wydatki, a pośrednictwo – w jakimkolwiek branży – kojarzy się z dodatkowymi, zbędnymi kosztami transakcji. Niedoceniane są korzyści płynące z pośrednictwa tj. dostęp do informacji, większa płynność transakcji, doradztwo w dopełnieniu wszystkich formalności. Pośrednicy nieruchomości postrzegani są w pryzmacie tych dodatkowych kosztów, a łatwość przebiegu transakcji wciąż nie wydaje się dla przeciętnego Kowalskiego wystarczającą wartością, by za nią dodatkowo płacić. Z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku klientów biznesowych, dla których czas i transparentność  procesu mają dużo większe znaczenie.
 

Jacy kandydaci mogą najlepiej poradzić sobie w tej profesji?
 

Kluczowy wydaje się pewien zestaw umiejętności, które idą ze sobą w parze. Najważniejsze wydają mi się kompetencje społeczne wyrażające się w umiejętności komunikowania się z osobami o różnych profilach osobowościowych, umiejętności negocjacyjne, a także perswazyjne. W kontekście poprzedniego pytania na drugim miejscu postawiłbym wiarygodność i rzetelność polegające na tym, że obiektywie przedstawiana jest oferta i komunikowane są wszystkie niezbędne informacje związane z nieruchomością i transakcją – szczególnie te, które mogą być w przyszłości problemem. Nie bez znaczenia jest przygotowanie profesjonalne, które pozwala kompetentnie przeprowadzić klienta przez cały proces transakcyjny. Wielość kontaktów z klientami i ofert wymaga doskonałych umiejętności organizacyjnych. Z racji na globalizujący się rynek coraz częściej niezbędna wydaje się znajomość języków obcych. Przydatna jest także umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami.

Photo credit: Alan Cleaver / Foter / CC BY


Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

,,Drogą mailową chciałabym podziękować oddziałowi Metrohouse w Gdańsku, a w szczególności Pani Beacie Filipek i Panu Rafałowi Strzyż za rzetelną pracę wykonaną przy sprzedaży mojego mieszkania. Oboje pokazali pełen profesjonalizm i dużą dozę zrozumienia dla takiego laika jak ja, wielkie dzięki, będę Państwa polecać."

— Katarzyna C., Gdańsk