2011-03-08

Kobiety decydują o zakupie mieszkania


Ankieta została skierowana do doradców Metrohouse & Partnerzy, którzy w swojej codziennej pracy zajmują się obsługą klientów poszukujących nieruchomości. Zadaniem doradców było określenie roli kobiety w procesie transakcyjnym.

Kobieta wybiera mieszkanie
63 proc. agentów twierdzi, że ostatnie słowo przy kupnie mieszkania należy do kobiety. Na mężczyzn w tej kwestii stawia… 5 proc. ankietowanych. - Z moich obserwacji wynika, że odsetek przypadków, kiedy to kobieta podejmuje decyzję o zakupie jest jeszcze większy, mówi Norbert Pielach, dyrektor oddziału Metrohouse w Pruszkowie. Jeżeli mieszkanie kupuje para, to naprawdę rzadko się zdarza, by mężczyzna miał większy wpływ na decyzję. Czasem mogą sprawiać wrażenie, że decyzja została podjęta wspólnie, ale to kobieta jest z reguły siłą napędową, dodaje Pielach.



Kobieta odpowiedzialna za kontakt z pośrednikiem
Zdaniem większości ankietowanych pośredników (53 proc.) to kobieta pierwsza rozpoczyna poszukiwania kontaktując się z agentem. Innego zdania jest co dziesiąty ankietowany. Jednak 37 proc. twierdzi, że w tej kwestii nie ma prawidłowości i kontakt z pośrednikiem inicjowany jest w równym stopniu przez kobiety i mężczyzn.

Negocjacje raczej dla mężczyzn
Na pytanie „Kto jest lepszym negocjatorem ceny?” nie udało się otrzymać jednoznacznej odpowiedzi. Większość ankietowanych (39 proc.) twierdzi, że powodzenie w negocjacjach nie ma związku z płcią i przy ustalaniu końcowej ceny wszyscy negocjują z podobnym rezultatem. 23 proc. ankietowanych stawia na panie, ale jest to o 15 pkt. proc. mniej niż odpowiedzi oddane na panów. – Jeżeli kobieta jest zauroczona oglądanym mieszkaniem, jej partner nie ma już raczej nic do powiedzenia, mówi Mariusz Kaczmarek z łódzkiego oddziału Metrohouse. Na barkach mężczyzny spoczywa odpowiedzialność za powodzenie w negocjacjach, kwestie formalne oraz potencjalny remont. Podział ról pozwala kobiecie zająć się w tym czasie aranżacją przestrzeni, doborem mebli i dodatków.

Ankieta została przeprowadzona w dniach 3-4 marca. Wzięło w niej udział ponad 140 agentów Metrohouse & Partnerzy S.A.

***
Komentarz: Michał Kosiedowski, wiceprezes Metrohouse & Partnerzy S.A.
Z obserwacji pośredników wynika, że to kobiety są inicjatorkami spotkania z agentem w biurze nieruchomości. Z reguły przygotowują się one wcześniej do takiego spotkania, opracowują gotową listę pytań. Mężczyźni, przedstawiając swoje preferencje względem nabywanej nieruchomości, skupiają się na podstawowych właściwościach poszukiwanej oferty i doprecyzowują cechy poszukiwanego obiektu po oględzinach kilku ofert. Jednak z tym też różnie bywa. Są klienci (tu raczej przeważają mężczyźni), którzy kupują zupełnie inną nieruchomość, niż początkowo zakładali. Kobiety są pod tym względem bardziej konsekwentne. Mają swój wyidealizowany obraz mieszkania, z którego jednak potrafią zrezygnować, o ile w grę wchodzą kwestie finansowe. Tu, w przeciwieństwie do mężczyzn, kobiety rzadziej podejmują ryzyko, i rozpoczynając rozmowy o kredycie, rzadko decydują się na wysokie zadłużenie, aby tylko spełnić sen o mieszkaniu marzeń.

Uwagę kobiet zwracają dwa pomieszczenia – łazienka i kuchnia. Można zaryzykować stwierdzenie, że jeżeli te dwa pomieszczenia wyglądają schludnie i są ciekawie zaaranżowane to jest już połowa sukcesu. Jeżeli nabywcą mieszkania ma być kobieta, taka właśnie oferta spotka się ze wzmożonym zainteresowaniem. Mężczyźni z reguły patrzą na nieruchomość jako jedną całość i rzadziej niż kobiety zwracają uwagę na funkcjonalność poszczególnych jej elementów, ale częściej niż one dopytują o kwestie techniczne (daty wymiany instalacji, jakość okien, itp.). Kobiety są bardziej zainteresowane walorami estetycznymi, także ciężko jest im przyjąć do wiadomości informację, że klatka schodowa nadaje się do generalnego remontu, a widok z balkonu to krajobraz nieużytków lub pole budowy. Z góry odrzucają mieszkania, które nie zostały wcześniej odpowiednio przygotowane do zaprezentowania klientowi, gdzie panuje ogólny nieład i widać brak dbałości o porządek.

Proces decyzyjny przy kupnie mieszkania w przypadku kobiet jest nieco dłuższy niż u mężczyzn. Przed podjęciem decyzji kobiety konsultują ją w szerokim gronie, podczas gdy mężczyźni działają bardziej impulsywnie.



Z okazji Dnia Kobiet życzymy wszystkim Paniom wszystkiego najlepszego!



Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

,,Szanowny Pracodawco pana Maćka Kołodzińskiego, zatrudnia Pan pracownika bez reszty oddanego swojej pracy, który wykonuje ją z niezwykłą pasją, na cały zegar, wręcz z dynamiką i uporem. Dąży permanentnie w swojej służbie do pełnego zaspokajania oczekiwań, próśb klienta - człowieka."

— Krystyna i Janusz D., Świdnica